חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עיצוב ותכנון חנויות

עיצוב ותכנון חנויות

כאשר מתכננים עיצוב פנים מסחרי ברשתות מזון, זו בהחלט משימה לא פשוטה ומאוד מורכבת, על אחת כמה וכמה, כאשר קיימת תחרות גדולה בין רשתות המזון השונות. על מעצב הפנים לבצע תכנון חללים ברשתות מזון כאשר הוא מקדיש זמן ללמוד את המקום והדינאמיקה באמצעות התבוננות מן הצד. יש לתכנן נכון את החללים ולשאול את השאלות הנכונות כמו למשל, איזה מגוון תציג חנות במזון? האם תהיינה מחלקות שירות? האם תהיה מחלקת תבלינים?, מאפייה? ממתקים?, מחלקת אלכוהול מרשימה? מה תהיינה גודלן של המחלקות ומה מיקומן יהיה בהשוואה לשאר המחלקות?

חוץ מהפן האסטטי של חלל המרכולים, יש לדעת לתכנן נכון את המרחקים בין המעברים, סוגי המדפים שיש להשתמש בהם לסוגי המזון השונים, המיקום של המקררים הרבים, סידור נוח ונכון של קבוצות המזון ושאר המוצרים, גובה המדפים עבור כל קטגורית מזון וכדומה.

התובנה החדשה של רשתות המזון לגבי עיצוב החלל

היום, רשתות מזון רבות, הגיעו לתובנה לגבי תכנון חללים ברשתות מזון, הן פשוט הבינו כי עיצוב החלל, הוא זה שמהווה את הנוף העיקרי לכמות הכניסות של הלקוחות בחנויות המזון של הרשתות, מה שכמובן גרם לרווחיות רבה יותר וכן, תכנון מושכל זה של החללים השונים ברשתות המזון גרמו לתפוקה גבוהה יותר גם של צוות העובדים.

עיצוב באופן נכון של החללים והשטחים הקמעונאים, מצריך סיוע בפתרונות הנדרשים שיגרמו להגיע למטרה- הגדלת הרווחים בחנויות המזון של הרשת. מי שאחראי על עיצוב זה הינו מעצב הפנים, אשר מתמחה עם כל הנושא של תכנון חללים ברשתות מזון. מעצב הפנים, יתאים את החללים השונים לצרכי המקום ויתבסס על שיטות העיצוב הנדרשות וכן, במחקרי שוק בכדי שניתן יהיה להגיע לכמה שיותר לקוחות.

על עיצוב פנים קמעונאי ושיווק חזותי

ישנו תחום בעיצוב הפנים, הנקרא שיווק חזותי והוא למעשה תחום בקמעונאות שמטרתו הינה העלאת המכירות באמצעות אופן ושפת העיצוב. על פי שיטה זו, יש לתת דגש על סידור הסחורה באופן היעיל ביותר, כך שעיצוב זה, יעניק ללקוחות חוויית קניה וההיררכיה בין המעברים והאזורים השונים בחנות המזון והמטרות הבולטות ביותר בשיטה זו, הינן: איזון, עקביות, גישה נוחה וצבעוניות. המטרה העיקרית של השיווק החזותי, הינה גרפיקה אשר תתקשר עם הצרכנים, הוספת שילוט נכון ושילוב של אלמנטים שונים אשר יתמכו במוצרים כמו שימוש במוסיקה וריח בחללים השונים על בסיס קבוע.

לסיכום- תכנון נכון ועיצוב מרהיב ויעיל בחנויות של רשתות המזון, תיצור למעשה אווירה ידידותית ללקוחות, יצירה אופנתית ומגמה לשופינג. בדרך זו, ניתן יהיה להגדיל את נתח הרווחים ולצבור לקוחות נאמנים.

על שימוש באלמנטים של הפסיכולוגיה של הצרכנים במטרה לעודד דפוסי קנייה חיוביים

על מנת להשתמש באלמנטים של פסיכולוגיה של קניות וצרכנים בצורה אפקטיבית, קמעונאים רבים משנים את נראות החנות והפריסה שלה. בשיטה זו ניתן לעצב את החוויה הקמעונאית סביב התנהגותם הלא מודעת של הצרכנים ולהשפיע עליה רבות.

בעיצוב חנויות, בין אם מדובר בעיצוב מחדש של עמדת הקופות לשיפור מעורבות הלקוחות או ביצירת מרחבים ליצירת תחושת קהילה, העיקרון המנחה הוא לעודד קניות איטיות על ידי יצירת נקודות מגע נוספות לאינטראקציה עם הקונים והוספת ערך לביקור שלהם בעסק שבונה את נאמנותם למותג ומעודד אותם להגיע יותר ולשהות זמן ממושך יותר בחנות.

הגורמים המשפיעים על בחירת הפריסה של החנות:

התנהגות העדר

מחקרים בתחום הקמעונאות ועיצוב חנויות מצאו נתון מפתיע המשמש בסיס לעיצוב מרכזי קניות: 90% מהלקוחות פונים ימינה כשהם נכנסים לחנות. עובדה זו אינה מפתיעה, שכן כיצורים חברתיים, הקונים מושפעים מאוד מתנועות והרגלים של אנשים סביבם. מסיבה זו עיצוב חנות נעשה לעתים קרובות במטרה לעודד את "התנהגות העדר" ולמקסם את זרימת התנועה בחנות. מה שנקרא "ימינה פנה".

שלושת סידורי הפריסה הנפוצים בחנויות:

1. פריסת רשת- לקוחות מתחילים בפינה הקדמית של החנות, וחוצים אותה לכל אורכה מעלה ומטה.
2. פריסת לולאה – לחנות מעבר ראשי מוגדר שלוקח את הקונים לסיור בחנות. בדרך כלל הקונים נוטים לנוע לכיוון ימין ולשוב למעברים במרכז החנות.
3. פריסת זרימה חופשית – חנות שמעוצבת ללא מעברים קבועים או קוויים, ומדפים שממוקמים בזוויות שמעודדות מחקר מצד הלקוחות.

חשוב לציין שמבחינת זווית ראייה מקצועית, עיצוב חנויות נכון לא מחייב להשתמש בפריסה מסוימת, ואין פריסה מושלמת שמתאימה לנישה כזו או אחרת. על מנת לבחור את הפריסה המתאימה לעסק חשוב לבחון את המוצרים שהעסק מוכר, את הסביבה שבה הוא ממוקם ואת הקהלים שהוא פונה אליהם. כמו כן, גודל החנות יקבע במידה רבה את הפריסה שניתן יהיה ליישם בה. הצלחת העיצוב היא תמהיל מדויק ושקלול מושכל של כל הנתונים ויישום המסקנות באלמנטים העיצוביים.

עיצוב חנות מוצלח מאזן בין סיפוק הרצון הטבעי של הלקוחות לנוע בדרך מסוימת לבין השפעה על התנהגותם להגדלת המכירות.

חיכוך ותחושת קהילה

למרות שהנוחות עשויה להופיע בראש סדר העדיפויות בשוק המהיר בו אנו חיים, מומחים רבים טוענים שעיצוב חנויות צריך לעודד אינטראקציה חברתית וקהילתית. הם מסתמכים על ההנחה שיצורים אנושיים זקוקים לאינטראקציה חברתית ובעולם טכנולוגי ודיגיטלי הדבר חיוני במיוחד.
ניתן לעודד את האינטראקציה בחנות על ידי איוש דלפקים בנציגי שירות, הקצאת מקומות ישיבה ברחבי החנות לצד פינת קפה וכדו' והקניית תחושת חיכוך ומפגש אנושי תכוף.

עיצוב ומיתוג החנות

מכיוון שטכנולוגיות אוטומטיות מאפשרות חווית קנייה חלקה ומהירה, חווית הקנייה בחנות הופכת להיות מרכזית באסטרטגיית עיצוב חנות, העיצוב הפיזי של החנויות צריך להיות בראש סדר העדיפויות. על מנת ליישם זאת חשוב לעצב חללים שמגבירים את הנאמנות למותג, לשפר את המכירות באמצעות מבצעים חכמים וליצור מוקדים חברתיים חשובים.

לסיכום- תכנון נכון ועיצוב מרהיב ויעיל בחנויות של רשתות המזון, תיצור למעשה אווירה ידידותית ללקוחות, יצירה אופנתית ומגמה לשופינג. בדרך זו, ניתן יהיה להגדיל את נתח הרווחים ולצבור לקוחות נאמנים.

אהבתם את המאמר? שתפו אותו עם אחרים

מאמרים נוספים לקריאה

דילוג לתוכן