עיצוב סופרמרקטים

סופרמרקטים הם החללים הגדולים ביותר למכירת מוצרי מזון ומוצרי צריכה נוספים החיוניים לכל אחד ואחת מאיתנו, ולכן, קיימת חשיבות לתכנון מיטבי של גודל החלל בו פועל הסופרמרקט. תכנון נכון וחכם של שטח הסופרמרקט, מאפשר לבעליו ליהנות ממגוון רחב של יתרונות תפעוליים לצד יתרונות שיווקיים באמצעותם ניתן להגדיל הרווחים ולייצר חווית קניות מהנה וידידותית לכל לקוח/ה.

שירותי תכנון לסופרמרקטים – מה הם כוללים?

תכנון סופרמרקט מיושם באמצעות פרוגרמה באמצעותה ניתן להגדיר את אופן חלוקת החלל ותכנון מיטבי של כל אחד מהשטחים הקיימים בתוך חלל הסופרמרקט. ברוב המקרים, החלוקה לאזורים מתבצעת על פי הגדרת מחלקות הסופר (מחלקת ירקות – פירות, מחלקת בשר – דגים, מחלקת מזון יבש, מחלקת חומרי ניקוי וכדומה), כאשר אופן החלוקה למחלקות נועד בין היתר לצרכי יצירת "מסלול" קניה בו הלקוחות עוברים עד הגיעם אל עמדות הקופה. חשוב לציין שלגבי כל אזור בשטח הסופרמרקט מתבצע תכנון ייעודי שמטרתו התאמת פתרונות תפעוליים הנדרשים בהתאם להנחיות והתקנים המופיעים בחוק ובהתאם להיקף הסחורות העתידות להימכר באותה מחלקה.

לפיכך, שירותי תכנון לסופרמרקטים הם שירותים מקצועיים המיושמים על ידי מעצבי חללים מסחריים המתמחים בהליכי תכנון ועיצוב של רשתות לשיווק מזון. שירותים אלו כוללים בין היתר:

  • שירותי מדידה של חלל הסופרמרקט
  • שירותי תכנון של אזורי התפעול הנחוצים
  • שירותי תכנון של שטחי הקירור והאחסון הנדרשים
  • שירותי תכנון של מחלקות הסופר השונות
  • שירותי תכנון של עמדות התשלום (קופות)
  • שירותי תכנון של מערכות המידוף בהתאם לכל אחד ממחלקות הסופר

ושירותי תכנון נוספים שנועדו לצרכי הכנת תכנית אדריכלית לביצוע קבלני במידת הצורך.

עיצוב סופרמרקטים חכם שמעניק ללקוח חוויית קנייה עוטפת

עיצוב סופרמרקטים חכם הוא הרבה יותר ממיקום מדפים וקופות, הוא האמנות שבהולכת הלקוח במסלול מעודד רכישה ויצירת חוויית קניה שלמה.

שגרת הקניות של הישראלי הממוצע כוללת ביקור שבועי בסופרמרקט, שבמהלכו הוא מעמיס את סל הצריכה שלו לשבוע הקרוב, כשהוא מנסה להיכנס ולצאת מהסופר כמה שיותר מהר.

סופרמרקטים שכונתיים ורשתות שיווק בפריסה נרחבת מבינים את צורכי הלקוחות, ולכן בעת עיצוב סופרמרקטים הניסיון הוא ליצור עבור הלקוח חוויית קנייה נוחה, זורמת וקלילה, אך יחד עם זאת, הרצון הוא לגרום לאנשים לרצות להתעכב, לבחון מוצרים נוספים מאותה קטגוריה ומוצרים משלימים ולהגדיל את סל הקניות של הלקוח על ידי שילוב של נוחות ואסתטיקה.

איך יוצרים מרחב קניות שמושך את הלקוח לבלות בו יותר זמן?

עיצוב סופרמרקטים חכם מציע מגוון אפשרויות, שנועדו להגדיל את זמן השהייה של הלקוח, ולהעניק לו חוויית בילוי שנלווית לרכישה. הסוד הוא להתאים את הסופרמרקט לסביבה שבה הוא ממוקם ולקהל היעד שלו, ובהתאם לכך ליצור עבורו מרחבים פנימיים עם מגוון של שירותים והצעות.
להלן מספר דוגמאות:
● סופרמרקטים שמציעים טעימות יין וגבינות
● סופרמרקטים המשלבים מחלקות טריות של מאפים , ירקות ופירות
● סופרמרקטים שכונתיים עם פתרונות נקודתיים לסביבת המגורים
● סופרמרקטים שבעזרת גרפיקה ונראות מתקשרים עם הלקוח

קידום מכירות והגדלת סל הצריכה של הלקוח

כמו כל עסק, גם סופרמרקטים נפתחים במטרה לייצר הצלחה כלכלית לבעליהם, ולכן עיצוב סופרמרקטים נכון יקדם מכירות בבית העסק על ידי עמדות מכירה נגישות ומעוצבות, סידור נכון של מדפים וחלוקה חכמה של מוצרי החנות.
המטרה העיקרית היא ליצור ללקוח מסלול קנייה, שיגרום לו לטייל לאורכו ולרוחבו של הסופרמרקט כולו, כך שייחשף לכל מוצריו.

על מנת להבליט מוצרים מסוימים או בכדי להציג את המוצרים בסופרמרקט בצורה נעימה וברורה יש להיעזר בתאורה נכונה. הסופרמרקטים הישנים נהגו לשלב נורות פלורסנט בתקרת הסופרמרקט, אך כיום נהוג להשתמש בתאורת לד ולשלב תאורה חמה וקרה שמותאמת לכל חלל באופן אינדיבידואלי.

כך לדוגמה, במחלקות המזון נרצה לשלב תאורה רכה וחמימה מעוררת תיאבון, ואילו במחלקת חומרי הניקוי נשלב תאורה קרה, שמדגישה את הניקיון והלובן. האור הנכון למוצר הנכון ייצור את האווירה הנכונה.

נגישות ונוחות


אחד האתגרים הגדולים בעיצוב סופרמרקטים הוא ניצול מיטבי של החלל והקפדה על נגישות ונוחות תנועה במרחב. חשוב לזכור, שהישראלי הממוצע נוהג לערוך קניות עם עגלה (ולפעמים עם שתיים..תלוי אם זה ערב חג…), ובעוד בעל החנות מעוניין להעמיס מוצרים רבים ככל שניתן, המעצב נדרש ליצור מרחב נעים ומרווח, שעונה גם לתקני הנגישות הנדרשים על פי חוק.

ואם בנגישות עסקינן, עיצוב סופרמרקטים חייב לכלול שילוט שמציג את כל מחלקות הסופרמרקט, וכדאי שיהיה מעוצב בהתאם לשפה המיתוגית וערכי המותג. יש לבחור פונטים וצבעים ברורים ונוחים לקריאה, ולמקם את השלטים במקומות בולטים וברורים לעין.

לסיכום

עיצוב סופרמרקטים הוא האומנות שמשלבת בין צורכי בעל העסק לצורכי הלקוח, והוא חייב להתחשב במיקום העסק וקהל היעד שלו. בעוד רבים מעצבים סופרמרקט שמציע מוצרי צריכה, אחרים משכילים לעצב את העסק, כך שימשוך את הקונים ויבטיח להם חוויית רכישה, כי אם הם ממילא מבלים בו מספר שעות מידי שבוע, לפחות שיהנו מזה, לא?

צור קשר